lauantai 5. elokuuta 2017

It's pizza time!

Tiedätte varmaan sen tunteen, kun aamulla heräätte ja tekee mieli jotain tiettyä ruokaa. Tänä aamuna saman tien silmät avattuani himoitsin pitsaa. En tiedä mistä se mielihalu tulee, mutta se ei unohdu koko päivänä. Ongelmani oli maidoton ruokavalio sekä halu välttää turhia hiilareita. Niinpä avasin googlen ja aloin tutkimaan asiaa. Kyselin myös neuvoa Facebookin vähähiilihydraattinen ruokavalio-ryhmästä. Sieltä minulle vinkattiin aivan uskomattoman helppo ja hyvä resepti, jonka nyt haluan jakaa tänne. Tämä pitsa sopii sekä maidottomaan että gluteenittomaan ruokavalioon ja on lisäksi erittäin proteiinipitoinen.


Tämä pitsapohja koostuu siis pelkästään kananmunasta sekä ripauksesta suolaa. Kuinka helppoa. Pellilliseen pitsaa tarvitsen 5 kananmunaa, joista erotellaan valkuaiset ja keltuaiset erilleen. Valkuaiset vatkataan kovaksi vaahdoksi, jonka jälkeen lisätään suola ja keltuaiset varovasti sekoitellen. Seos levitetään uunipellille öljyllä voidellun leivinpaperin päälle. Pohja esipaistetaan uunissa 200 asteessa 10 minuuttia. Esipaiston jälkeen lisätään täytteet ja paistetaan vielä 15-20 minuuttia.

Omaan pitsaani laitoin täytteeksi tomaattimurskaa, tuoretta tomaattia, meetvurstia, tonnikalaa sekä vegaanista juustoa, joka oli minulle aivan uusi tuttavuus. Ostin Porlammin Vegeplus- juustoa, joka oli muodoltaan viipaleita. Lähikauppani valikoimassa ei ollut vegaanista pitsajuustoa, joka olisi ollut varmasti parempaa tähän käyttötarkoitukseen. Tämä juusto ei sulanut uunissa, kuten normaali juusto vaan se jäi pieniksi paloiksi. Maku oli kuitenkin mielestäni hyvä.

Kokeiluni siis onnistui ja tätä pitsaa tulee varmasti tehtyä useamminkin!

Linkki reseptiin: https://www.mtv.fi/lifestyle/makuja/artikkeli/uskomaton-pizzapohja-yhden-raaka-aineen-proteiinipommi-ja-taysin-jauhoton/5149020

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti